Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS) Silaturahmi ke Umuslim

Sejumlah perwakilan pejabat dari Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS) berkunjung ke Universitas Almuslim (Umuslim) Peusangan Bireuen, Rabu (23/5/2024).

Kunjungan silaturahmi rombongan pejabat dari Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS) tersebut disambut Rektor Umuslim didampingi wakil rektor, dekan, Direktur pascasarjana, kepala biro, kaprodi dan beberapa dosen.

Pertemuan silaturahmi pimpinan Universitas Almuslim Peusangan dengan tamu dari negeri jiran berlangsung penuh persahabatan dan kekeluargaan, bertempat di ruang rapat Ampon Chiek Peusangan.

Tujuan kunjungan Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS) ke Umuslim dalam rangka sosialisasi dan audit lokasi Program Offshore dan rencana kerjasama antara Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS) dengan Universitas Almuslim.

Adapun perwakilan dari Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS) yang hadir dalam silaturahminya ke Umuslim antara lain Profesor Gs. Dr. Tarmiji Bin Masron (Pengarah, Pusat Perancangan Strategik, Pengurusan Kualiti dan Risiko), Profesor Madya Ts. Dr. Hamimah binti Ujir; (Pengarah, Bahagian Jaminan Kualiti Akademik), Profesor Madya Dr. Amalia bt Madihie (Dekan, Fakulti Sains Kognitif dan Pembangunan Manusia, Dr. Dilah bin Tuah (Dekan, Fakulti Pendidikan, Bahasa dan Komunikasi), Dr. Nur Fatihah Abdullah Bandar (Pengurus ProCEL, UNIMAS Business School), Dr. Mohd Sabrun bin Ibrahim (Wakil Dekan, Fakulti Ekonomi dan Perniagaan).

Rektor Umuslim Dr.Marwan,MPd dalam pertemuan tersebut mengucapkan selamat datang dan terimakasih atas kunjungan tamu dari Malaysia ke kampus Umuslim.

“Kami menyambut baik tawaran kerjasama dari Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS), karena program kerjasama luar negeri yang ditawarkan dapat mendukung percepatan terealisasinya program berkaitan Indikator Kinerja Utama (IKU) dan program Merdeka Belajar: Kampus Merdeka (MBKM)”, ujar Dr.Marwan,MPd.

Selain itu juga tentunya program tersebut dapat meningkatkan proses pembelajaran berbasis ICT, dan banyak bidang lainnya yang bisa berkolaborasi diantara dua Perguruan Tinggi dari dua negara tetangga, jelasnya.

Di akhir sambutannya Dr.Marwan,MPd memohon maaf kepada rombongan dari Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS), apabila dalam penyambutan banyak kekurangan dan kelemahan.

Kemudian sambutan dari perwakilan dari Unimas disampaikan Pengarah, Pusat Perancangan Strategik, Pengurusan Kualiti dan Risiko Universiti Malaysia Sarawak Profesor Gs. Dr. Tarmiji Bin Masron dalam sambutanya mengucapkan terimakasih atas sambutan dari Rektor dan seluruh jajaran pimpinan Universitas Almuslim sehingga terlaksananya silaturahmi ini.

Menurutnya Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS) merupakan sebuah Perguruan Tinggi di Malaysia mempunyai 12 Fakultas, dengan jumlah mahasiswa 17,054 mahasiswa, jumlah dosen 838, didukung 2,264 staf dan 1436 management/support serta mempunyai alumni 59,994 tersebar di 60 negara, jelas Profesor Gs. Dr. Tarmiji Bin Masron

Pihak Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS) berharap, silturahmi ini dapat berlanjut dan bermanfaat dalam peningkatan mutu pendidikan serta terjalinnya suatu kerjasama dalam bentuk penandatangan naskah MoU kedua Perguruan tinggi.

Selain itu harapannya terlaksananya implementasi dalam bentuk aksi dan program, baik bidang kerjasama penelitian riset, pertukaran mahasiswa dan bisa terwujudnya program Offshore.

Silaturahmi juga dilanjutkan dengan diskusi yang memunculkan sejumlah topik dan berbagai pertanyaan dan tanggapan dari peserta, baik dari dosen Umuslim maupun dari pihak Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS) maupun dari Universitas Almuslim (Umuslim).

Silaturahmi diakhiri dengan foto dan makan siang bersama. (Humas-Umuslim).